naar de pharao's van Egypte - Reisverslag uit Alexandrië, Egypte van Riet en Dinno breugel - WaarBenJij.nu naar de pharao's van Egypte - Reisverslag uit Alexandrië, Egypte van Riet en Dinno breugel - WaarBenJij.nu

naar de pharao's van Egypte

Door: Riet en Dinno

Blijf op de hoogte en volg Riet en Dinno

06 November 2009 | Egypte, Alexandrië

Na de inspanningen van de vorige dag is het een ware verademing te ontdekken dat ons hotel aan een mooie baai aan zee ligt.Na het ontbijt pakken we nog even in de zonnige tuin een kopje koffie en dan vertrekken we naar Alexandrie,een stad met 5 miljoen inwoners en veel bedrijvigheid en industrie.Aan de rand van de stad vragen we een taxichauffeur om voorop te rijden richting ons hotel.We weten hem goed te volgen door het razend drukke verkeer,dat juist in Egypte zijn eigen spelregels kent.Links,rechts passeren,auto's wegdrukken,armpje uit het raam en vooral toeteren.We rijden messcherp,soms met slechts enkele centimeters tussenruimte en hebben er plezier in.We bereiken zonder kleerscheuren ons hotel dat direct aan zee en de corniche gelegen is.Het is het Cecil hotel,gebouwd in 1929 en ooit een trefpunt voor beroemdheden zoals Somerset Maugham,Agathe Christie etc.
We hebben een prachtige kamer met uitzicht op zee en genieten van de ambiance.Alexandrie heeft niet zoveel te bieden,maar de bibliotheek moet je wel gezien hebben.Het is de grootste en meest geavanceerde bibliotheek in de arabische wereld.We bezoeken het hypermodene gebouw,ontworpen door Christoph Kappeler.Het gebouw heeft de vorm van een schotel die schuin in de grond staat.Het vrijwel ronde dak is een maas van in elkaar passende glazen panelen Binnen blijken die de vorm te hebben van het menselijk oog.De lichtinval is heel bijzonder.Na wat shoppen eten we s'avonds heerlijk chinees in het restaurant op het dak van ons hotel.
De volgende morgen charteren we weer een taxi om ons de stad uit te loodsen,dat gaat perfect.We nemen de desert road naar Cairo,waar we een paar uur later arriveren.Ons hotel ligt vlak bij de pyramiden;het is een ware oase van rust,prachtige tuin en een heerlijk zwembad.Na een uurtje vertrekken we al per taxi naar het museum van Cairo.Het verkeer is een heksenketel en onze chauffeur vertelt ons dat je in Cairo wel zonder remmen maar niet zonder claxon kan rijden.We vinden het toch wel prettig dat de chauffeur af en toe het rempedaal gebruikt en arriveren ongeschonden in het museum.Het is een ouderwets gebouw,veel te klein maar blijkt een ware schatkamer te zijn van beelden,sfinxen,sarcophagen,juwelen en gebruiksvoorwerpen van duizenden jaren geleden toen machtige farao's de scepter zwaaiden in Egypte.Een van de hoogtepunten vonden we het gouden masker en de gouden sarcophaag van Toetanchamon.Vandaag om 8uur op weg naar de pyramiden van Cheops, 147 meter hoog en ooit het hoogste gebouw ter wereld.ER zijn meerdere pyramiden en tempels het is een gigantisch complex.We zijn diep onder de indruk van de bouwkunst van de mensen die in die tijd leefden.
Omdat het 30gr. is hebben we een relaxt middagje bij ons hotel heerlijk gezwommen

• 06 November 2009 - 22:26

Noor Van Leeuwen:

Wat interessant allemaal ! Het heeft ook wel iets weg van een autorally als ik dat zo lees. Echt iets voor Dinno!
    Geniet verder!
    Noor & Ton

• 07 November 2009 - 12:02

Annemarie:

Ha beiden,
    Wat een avonturen! Erg leuk om jullie verslagen te lezen ook. Het moet een fantastische reis zijn, zo veel mooie dingen en zo'n gigantische historie.
    Liefs
    Annemarie

• 07 November 2009 - 13:19

Henk:

heerlijke reis

• 08 November 2009 - 17:47

Alise:

lieve dinno en riet

ja ja een hekseketel is het wel in cairo..en het egyptische museum + keops is a must see.

namens mijn ouders en ikzelf wens ik Dinno as week een super verjaardag toe. Neem er maar een Arak op of een lekker verfrissend roseetje.

groetjes

de koorneefjes

• 11 November 2009 - 08:55

Ria En Kuhrt:

Lieve Riet beste Dinno.
    Leuk te lezen en te zien dat jullie zo'n interssante en hopelijk een voorspoedige reis hebben.Gaat verder alles goed met jullie persoonlijk? Dinno, misschien wat aan de voorbarige kant,maar voor dat wij het vergeten ,hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Lieve groeten Ria en Kuhrt?

• 15 November 2009 - 15:39

Ans:

hallo Dinno,
    Ik hoop dat je bereik hebt en mijn felicitaties kunt ontvangen. Zo niet, weet dan dat ik je in gedachten een dikke verjaardagsknuffel geef. Ik geniet van jullie verhalen. Neem een lekker zandtaartje en een goede slok.
    Veel groeten voor jullie allemaal. ANS

• 15 November 2009 - 15:46

Toi ,toi
    Dicky en Joop

• 15 November 2009 - 16:28

Herman En Ria:

grandioos wat een reis wij genieten iedere keer weer van jullie verslag en dan te beseffen dat ten zuiden van jullie in de soedan waar onze martin zit alles precies tegenovergesteld is zo onwaarschijnlijk geniet
    van alles herman en ria

• 15 November 2009 - 22:53

Netty En Rob:

lieve Rietje en Dinno en alle anderen

Wat een geweldig avontuurlijke reis maken jullie mee.
    sms van Heleen in Wadi Rum ontvangen,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, hebben jullie nog een borreltje kunnen vinden???
    Wij hebben er maar eentje genomen, op je verjaardag.
    Nog een prettige en veilige reis.