vervolg van Damascus en op weg naar Aleppo - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Riet en Dinno breugel - WaarBenJij.nu vervolg van Damascus en op weg naar Aleppo - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Riet en Dinno breugel - WaarBenJij.nu

vervolg van Damascus en op weg naar Aleppo

Door: Riet en Dinno

Blijf op de hoogte en volg Riet en Dinno

23 November 2009 | Syrië, Damascus

De Omijaden moskee behoort tot de meest indrukwekkende voorbeelden van vroeg islamitische bouwkunst.We trekken onze schoenen uit als we de moskee betreden.Onze meisjes zijn bovendien verplicht een grauw-groene pij te dragen en lopen met de schoenen in de hand als zombies door het prachtige gebouw.In de moskee houdt een iman een gloedvolle preek;een paar honderd moslims zitten op de grond om hem heen.We verstaan niets van wat de gezant van Allah heeft te vertellen,maar aan zijn lichaamstaal en de intonatie van zijn stem, die hij in toonhoogte en volume sterk laat varieren,kunnen we heel goed merken dat zijn prediking een sterk dwangmatig karakter heeft.Het geschreeuw van de iman staat in schril contrast met de verfijnde vormgeving van dit schitterende gebouw.Al wandelend door de oude stad komen we de fraaiste gebouwen tegen.Een daarvan is het Qasr-al-Azem museum,ooit het paleis van een pasja.Het gebouw geeft een interessant beeld van de osmaanse periode.We rusten even uit op een prachtige binnnenplaats waar volkomen stilte heerst en schitterende bomen en planten groeien.Damascus is een geweldige stad en een ware belevenis.Te snel moeten we uit de stad vertrekken.Aleppo is ons volgende reisdoel.We vervolgen onze weg in noordelijke richting.Het gebied ten noorden van Damascus is een aantrekkelijk groene streek met land en tuinbouw.We bezoeken de monumentale burcht Craqs des Chevaliers,ooit gebouwd door de kruisridders.Het enorme fort(oppervlak 3 ha!)is niet mooi,maar door zijn omvang imponerend en afschrikwekkend.De nobele bedoelingen van de kruisvaarders kunnen we gerust in twijfel trekken.Ze hebben in het Midden-Oosten op niet mis te verstane wijze huisgehouden.Kennelijk weinig geleerd van hun grote leermeester.Aleppo is met 2 miljoen inwoners de tweede stad van Syrie.De stad is ca 4000 jaar bewoond en ligt op een kruispunt van karavaan en handelswegen.Handel en industrie voeren de boventoon.De oude stad heeft ongeveer dezelfde opzet als Damascus,alleen in vele opzichten steeds een tandje minder.We bezoeken de enorme citadel die hoog boven de stad uitsteekt en keren via de

• 23 November 2009 - 19:53

Hilly En Jaap:

Lieve mensen,

Alweer een boeiend verslag, alle indrukken vragen kennelijk ook om commentaar. Leuk trouwens om het verslag met die opmerkingen te lezen. Je lijkt zelf wel een 'godsgezant'.
    'God zij met u....!'

• 24 November 2009 - 10:27

Justus:

lieve opa en oma

hier een berichtje van Justus: " Ik hoop dat jullie snel terug zijn, want we missen jullie hier heel erg" groetjes Justus.

Hoi Riet en Dinno,
    Hele goeie reis "terug", doe verzichtig en geniet zoveel jullie kunnen!
    lfs Irene en Justus ( floris en sweder zitten lekker op school, justus is thuis, is gisteren ziek geworden, gaat alweer een beetje beter nu.:)