Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Riet en Dinno breugel - WaarBenJij.nu Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Riet en Dinno breugel - WaarBenJij.nu

Petra

Door: Riet en Dinno

Blijf op de hoogte en volg Riet en Dinno

16 November 2009 | Jordanië, Petra

Petra,hoogtepunt uit de tijd van de Nabaters.
Lieve mensen, wij vinden het erg leuk dat jullie met zoveel interesse onze reis volgen.We ontvangen veel reacties, dat is hartverwarmend.We kunnen niet altijd op het net komen daarom is er af en toe de nodige vertraging in onze berichtgeving. intussen hebben we weer veel moois gezien. We zijn af en toe totaal gesloopt maar we genieten enorm.
Ongeveer 200 jaar voor Chr.vestigde het hoogontwikkelde volk van de Nabaters zich in de streek van Petra.De Nabaters waren afstammelingen van Arabische stammen.Ze beschikten over een grote handelsgeest en brachten Petra, dat strategisch gelegen was op een kruispunt van karavaanwegen tot grote bloei.Op het toppunt van hun macht stichtten zij een machtig koninkrijk dat het grootste deel van Arabi tot aan Damascus en de Negev en Sina woestijn omvatte.De Nabaters stonden open voor andere culturen en dat is goed te zien aan de sporen die ze in hun bouwwerken hebben nagelaten.Ongeveer 100 jaar na Chr.werden de Nabaters door de Romeinen verslagen en werd de streek rond Petra onderdeel van het Romeinse rijk.Petra kwam in verval en in de 14e eeuw werd de stad om onduidelijke reden verlaten.Eerst in 1812 werd het oude Petra door de Zwitser Burckhardt herontdekt.Vanuit het bezoekerscentrum volgen we een kilometers lange weg die slingert tussen de hoge wanden van diepe kloven in het kalkzandsteen gebergte.Steile,grillig door water uitgeslepen wanden verheffen zich honderden meters hoog.Het is een adembenemende wandeling ,met als hoogtepunt het moment waarop we door een smalle spleet in de kloof, in het volle zonlicht, de schatkamer van Al-khazneh ontwaren.Het is het mooiste monument van het oude Petra.Het 43 meter hoge monumentale gebouw is in de rotswand uitgehouwen en draagt de stijlkenmerken van de Egyptenaren, grieken, romeinen en de nabaters.Het was oorspronkelijk de grafkamer van een koning, maar werd later omgebouwd tot tempel.We wandelen nog een paar kilometer langs allerlei graven die in de rotsen zijn uitgehouwen.We zien de runes van graven, tempels,kerken,een zuilengang van een grieks-romeinse marktplaats en een theater. Bijzonder mooi zijn de prachtige kleurschakeringen in de rotswanden.Wat een stad moet Petra geweest zijn.Prachtig!.

• 16 November 2009 - 19:58

Yvonne Frenken:

Lieve Dinno en Riet,
    Wat een prachtverhalen en fijn om te lezen dat het goed gaat en dat jullie ondanks vermoeidheid en inspanningen ook heerlijk genieten! We missen jullie wel hoor !Kregen vandaag jullie vooraankondiging voor het benefietcocert waarvoor veel dank. Lieve buurtjes pas goed op jullie zelf en tot heel snel alweer ! Dikke kus van ons beide, Lfs Yvonne

• 16 November 2009 - 21:51

Boris:

Hallo opa en oma,
    Het klinkt allemaal te mooi om waard te zijn. Gelukkig kunnen we doormiddel van de plaatjes en de tekst een mooi beeld krijgen van jullie vakantie. En iedereen hier vindt het leuk dat jullie het zo naar je zin hebben, en dat wij ook jullie vakantie kunnen volgen.

En opa, nog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.

Hopelijk gaan jullie nog veel mooie dingen zien!

Groetjes,

Boris, Annigje, Merlijn

• 16 November 2009 - 22:37

Joost Frenken:

Lieve mensen,

En natuurlijk van harte gefeliciteerd met weer een mijlpaal voor Dinno ! Moet bijzonder zijn om dat zo ver weg te vieren. Proficiat en tot de 12e snel

Groet

Joost en Yvonne

• 17 November 2009 - 09:46

Hilly En Jaap:

Lieve mensen,

Wat een reis en wat leuk dat jullie ons met jullie mooie verhalen mee laten genieten...

Alle goeds en gegroet,
    Hilly en Jaap

• 17 November 2009 - 09:49

Marja En Cor:

Dinno allereerst van harte. Een mooie plek om je verjaardag te vieren.

Blijf schrijven, we lezen de avonturen graag. Het is leuk om te lezen dat het een groot avontuur is waar veel jongensdromen uitkomen.

Nog een voorspoedige reis en blijf genieten. Veel groeten ook voor Riet en de andere avonturiers.

Marja, Cor, Marloes en Jeroen

• 17 November 2009 - 10:45

Henk:

geweldige reis.en de verhalen leten goed zien hoe jullie erover denken.

• 17 November 2009 - 21:33

Joyce:

Wat een saaie k-reis!

't Wordt tijd dat jullie je weer gaan bezig houden met de benoeming van Balkenende tot president van Europa en de files op de A2! Nee ik vind er niks aan.

Stijn denkt nog steeds dat jullie op een boot zitten. Dat is tenminste vakantie.

Groet,
    Joyce

• 18 November 2009 - 09:42

Jolanda:

Wauw, wat is die woestijn prachtig! Dinno, de kunstenaar in jou moet toch wel heel veel inspiratie opdoen!! Het is hier vandaag een echte herfstdag, heerlijk om me op te warmen met jullie verslag en foto's.