de prachtige zuidkust - Reisverslag uit Alanya, Turkije van Riet en Dinno breugel - WaarBenJij.nu de prachtige zuidkust - Reisverslag uit Alanya, Turkije van Riet en Dinno breugel - WaarBenJij.nu

de prachtige zuidkust

Door: Riet en Dinno

Blijf op de hoogte en volg Riet en Dinno

27 November 2009 | Turkije, Alanya

Na Alanya vervolgen we onze tocht langs de zuidkust.In Anthalya nemen we afscheid van onze sympathieke reisgenoten Hans en Margreet,die vandaar terugvliegen naar Nederland.In opperbeste stemming vervolgen wij met Willem en Heleen onze reis langs de kust.Na Anthalya wordt de kuststreek overweldigend mooi.Turkije is ongelooflijk!!In het ydillische vissersplaatsje Kas nemen we een hotel.Kas is prachtig aan een baai gelegen met een paar romantische eilanden vlak voor de baai.Een dag later komen we aan in het plaatsje Dalyan,dat in een grote delta is gelegen.Hier leven nog zeeschildpadden die op een eilandje voor de kust hun eieren leggen.We huren een boot en varen naar het eiland om de schildpadden te zien.Wat de schipper ons niet vertelt is dat de schildpadden in april hun eieren hier leggen.en er dus in het voorjaar talloze te zien zijn,nu dus geen schildpad.Wat we wel zien is een delta met enorme rietvelden en moerassen.Het is een schitterende boottocht.In de wanden van de bergen zien we de necropolis van het antieke Kaunos en de daarbij behorende graven die in de rotsen zijn uitgehouwen.De volgende dag trekken we verder en bezoeken we de antieke stad Ephese.We zien een facade van de bibliotheek en een tempel van de godin Artemis en natuurlijk het amphitheater.Ephese was een grote stad met ca 80.000 inwoners.Na al het moois dat we in de antieke steden in Afrika en het midden-oosten hebben gezien zijn we van Ephese,hoe mooi ook,wat minder onder de indruk.Dan rijden we door in wat meer noordelijke richting,passeren Izmir en bereiken in de donker het leuke vissersplaatsje Foca.We eten een heerlijk tongetje en zoeken doodop ons bed op.De andere morgen gaan we welgemoed weer verder en bereiken rond een uur of twee de Dardanellen.Bij de plaats Cannakkale steken we met de ferry de Dardanellen over en arriveren we in Eceabat in Europa.In de eerste wereldoorlog werd hier zwaar gevochten tussen het turkse leger de geallieerde legers van Engeland,Frankrijk,Autralie en Nieuw Zeeland.Ataturk leidde het Turkse leger en werd een ware volksheld want met zijn leger versloeg hij de geallieerden.Er sneuvelden niet minder dan een half miljoen soldaten.Een groot monument in Eceabat herinnert ons aan dit heroische gevecht om de onafhankelijkheid van Turkije.

• 28 November 2009 - 10:30

Willem:

Het is al weer lang geleden dat wij in Kas, Fethye, Dalyan e.d. waren. Jullie verhalen maken dat wij al weer zin in onze zomervakantie krijgen: Turkije rondtrekken. Ik geloof dat we daar nu wel uit zijn!

Ps: ik heb nog wat hazenpeper voor je bewaard, hij was geweldig!

Kus en tot snel,

Willem, Annemarie, Sofie, Noor en Til

• 28 November 2009 - 16:09

Hilly En Jaap:

De verhalen en de foto's spreken boekdelen. Mooi dat het zo mooi is!!!
    Hou die opperbeste stemming waar je van vertelt, misschien heb je daar in Turkije al een 'we zijn er bijna' gevoel, maar je moet nog wel een heel eind... Alle goeds voor onderweg!

• 29 November 2009 - 14:23

Dicky En Joop:

Dag Fam.

We openen bijna iedere dag met een blik op het scherm "Is er weer een nieuw verslag van R&D?"
    We lezen het met graagte en genieten zo een beetje mee.
    Onze kijk op sommige volken is mede dor jullie nog genuanceerder geworden.
    Toi Toi
    Dicky en Joop

• 29 November 2009 - 15:21

Henk:

hetis hier druilerig weer.heerlijk om dan je fotos en je reisverslag te bekijken en te lezen.

• 30 November 2009 - 15:27

Willem En Maggie:

lieve mensen,Het klopt van die zeeschildpadden, toen wij in juni daar zeilden bij Fethye heeft willem een grote naast de boot gezien, wat is het er schitterend en wat zijn de mensen ontzettend vriendelijk en gastvrij, of hebben jullie dat niet ervaren?
    Ik wil graag net als willemb er rond trekken, het lijkt me geweldig. jullie nog veel plezier en nog veel geduld met alle kilometers die je moet gaan groetjes
    W%M

• 01 December 2009 - 10:29

Jolanda:

Wat een avonturen! Als jullie terug zijn, kan ik je de kunstares Gertie Bierenbroodspot aanbevelen, zij heeft zich vaak door het Midden Oosten laten inspireren. Goede en behouden terugreis! Hoop jullie op de kerstdrive te zien!

• 02 December 2009 - 10:06

Gonnie En Dirk:

lieve Riet en Dinno,
    Wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt! We wensen jullie een heel goede terugreis en dan hopen we het allemaal nog eens persoonlijk van jullie te horen.
    Liefs Gonnie en Dirk.