Pyramides en luxor - Reisverslag uit Alexandrië, Egypte van Riet en Dinno breugel - WaarBenJij.nu Pyramides en luxor - Reisverslag uit Alexandrië, Egypte van Riet en Dinno breugel - WaarBenJij.nu

Pyramides en luxor

Door: Riet en Dinno

Blijf op de hoogte en volg Riet en Dinno

16 November 2009 | Egypte, Alexandrië

We zijn in Cairo een stad waar ca 20 miljoen mensen wonen op een oppervlakte van ongeveer de provincie Utrecht.Veel te weinig ruimte dus en die stad groeit in een razend tempo door.De pyramides die oorspronkelijk ver buiten de stad in de woestijn lagen worden nu bedreigd door lelijke betonnen nieuwbouw.De Pyramides liggen op een uitgestrekte vlakte in de woestijn alleen deze aanblik is al imposant overal lopen kamelen met felgekleurde doeken en schreeuwende Arabieren die proberen op een agressieve manier allerlei souvenirs van dubieuze kwaliteit aan de man te brengen. Het is een leuk en levendig schouwspel.De grote pyramide van Cheops,gebouwd ca 2550 jaar voor Chr, is een indrukwekkend bouwwerk.Ooit met 147 meter het hoogste bouwwerk van de wereld;2,3 miljoen blokken kalkzandsteen,varirend van 1 ton gewicht aan de top tot aan 15 ton aan de basis.Volgens Napoleon kon je met die blokken een muur om heel Frankrijk leggen.Het is een bouwkundig meesterwerk met grote precisie. De basis is tot op enkele centimeters waterpas en het grootste verschil van de zijden is slechts 5 cm. De pyramide maakt een verpletterende indruk, net zoals de grote uit een stuk gehouwen grote sfinx die voor de pyramide ligt.Op de site liggen nog een aantal kleinere pyramides.We maken nog een tripje naar Sakkara,ongeveer 30 km buiten Cairo waar de oudste pyramide van Egypte ca 3500 jaar voor Chr. werd gebouwd.De pyramide is een grote puinhoop, maar interessant is wel het gerestaureerde Separium waar de gemummificeerde heilige koeien werden begraven.Op de weg van Sakkara naar Cairo zien we een sterk verarmd Egypte.Kanalen vol met voornamelijk plastic afval,armzalige bebouwing en in de dorpen niet verharde stoffige straatjes.Armoe troef.Egypte is een ontwikkelingsland.De volgende dag vliegen we vroeg in de morgen naar Luxor.Vanuit het vliegtuig hebben we een prachtig uitzicht over de woestijn,het Nijldal en wat meer in de verte de golf van Suez.Luxor is na de heksenketel van Cairo een ware verademing.Mooie straten met aan weerszijden daarvan bloeiende bougainvilles.Wat een pracht.Ons hotel ligt direct aan de Nijl.Een schitterende tuin met uitzicht op de rivier en de daarachter liggende bergen van de vallei der koningen.Na een drankje op het terras gaan we op weg naar de tempel van Luxor; een imposant bouwwerk een paar honderd meter bij ons hotel vandaan.Voor de tempel ligt een weg met aan beide zijden een eindeloze rij sfinxen.Deze weg was oorspronkelijk 3km lang en voerde naar het tempelcomplex van Karnak.De zon komt op aan de west oever van de Nijl.Deze oever is het gebied van de levenden en daarom werden aan deze kant van de Nijl de monumentale tempelcomplexen gebouwd.De tempels hebben afmetingen en constructies van verbluffende omvang.We zijn diep onder de indruk van de machtige tempels van Luxor en Karnak.Aan de oostkant van de Nijl gaat de zon onder en dit is het land van de doden.Hier werden in het dal der koningen eeuwenlang de koningen, koninginnen en edelen begraven.Er bevinden zich niet minder dan 64 graven,waarvan we er enkele bezoeken.De in de zachte kalksteen uitgehouwen graven hebben prachtige muurschilderingen en hyrogliefen.Na 3500 honderd jaar zijn de kleuren nog steeds prachtig.Dinsdag hebben we een rustige dag , een beetje shoppen,lekker zwemmen en uitrusten van de avontuurlijke weken ervoor.Voor de terugvlucht naar Cairo maken we een tochtje met een Feluka zeilboot op de Nijl.Zeilen op de Nijl met 38 graden Celsius leek ons wel wat.Met windkracht 0 in een krakkemikkige boot in de buurt van een vuilstortplaats wordt het wel een beetje afzien.Door af en toe te punteren komen we vooruit en na ongeveer een uurtje zijn we al roeiend weer terug bij af.Toch een beetje de sfeer van de Nijl geproefd.In de avond vliegen we terug naar ons hotel in Cairo.De volgende dag zijn we al vroeg uit de veren want we hebben een lange reis naar het Catherine klooster in de Sina woestijn voor de boeg.Met een taxi voorop als gids rijden we in colonne in ruim een uur de stad Cairo uit.We nemen de snelweg naar Suez en via de tunnel bij deze stad komen we in de Sina woestijn.We rijden eerst door het vlakke deel van de woestijn, direct aan de Rode zee gelegen.Hier zijn de project ontwikkelaars bezig in hoog tempo fantasieloze badplaatsen te ontwikkelen.Dan buigt de weg zich meer landinwaarts en komen we in het bergachtige en ook het mooiste deel van de Sina.We doorkruisen een prachtige oase met veel palmbomen.Een late middagzon geeft het woeste berglandschap een betoverend accent.Kort voor zonsondergang bereiken we ons hotel Morgenland aan de voet van een van de hoogste bergen .Hier beklom Mozes ooit de berg Horeb om de twee stenen tafels met de tien geboden van God te ontvangen.Midden op de dag is het erg warm in de woestijn en daarom is het verstandig vroeg in de morgen op excursie te gaan.We gaan de volgende dag heel vroeg op pad om het Catherinaklooster,dat aan de voet van de berg Horeb ligt,te bezoeken.Dit Koptische klooster werd gebouwd ca 600 jaar na Chr.Er wonen nog steeds enkele monniken.Na de monumentale bouwwerken van de Egyptenaren valt het klooster ons een beetje tegen.We bewonderen de bijzondere verzameling unieke iconen en vinden de Koptische basiliek erg mooi.

• 16 November 2009 - 20:51

Jaap En Hilly:

Voor nu, eerst even, VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG !!

Groet, kus, Hilly en Jaap.

• 17 November 2009 - 10:40

Henk:

een leuke verjaardag op die manier. bedankt voor je mooie beschrijvingen.