langs de zuidkust van Turkije - Reisverslag uit Alanya, Turkije van Riet en Dinno breugel - WaarBenJij.nu langs de zuidkust van Turkije - Reisverslag uit Alanya, Turkije van Riet en Dinno breugel - WaarBenJij.nu

langs de zuidkust van Turkije

Door: Riet en Dinno

Blijf op de hoogte en volg Riet en Dinno

24 November 2009 | Turkije, Alanya

Vroeg in de morgen maken we ons reisklaar voor de terugreis die via de zuidkust van Turkije voert.Mondireizen heeft voor ons een gids geregeld om ons over de grens te loodsen.De brave borst is erg zenuwachtig,maar weet ons toch snel en effectief te helpen bij alle formaliteiten.In twee en een half uur zijn we door alle controles.Een waar record.In Turkije zien we al direct een groot verschil met de landen van N-Afrika en het Midden-Oosten.De gebouwen aan de Turkse kant van de grens zijn modern,goed onderhouden en schoon.De douaniers correct en vriendelijk.We rijden over een goed onderhouden weg richting Adana,een grote stad met 2 miljoen inwoners.Veel bedrijvigheid en industrie.Het valt ons op dat er geen rommel en plastic langs de kant van de weg ligt.Het vlakke land,gesitueerd tussen de zee en de bergen is een groot landbouwgebied.Boeren op tractoren zijn druk doende het land te bewerken.De akkers liggen er goed verzorgd bij.Na het vlakke land komen we in de bergen en we volgen de kustweg.We laten de havenstad Mersin,die tijdens de oorlog in Irak een belangrijke doorvoerhaven was voor Amerikaans oorlogsmaterieel links liggen.We zien een grotere variatie in de gewassen die worden verbouwd:tomaten,komkommers,aardbeien,katoen,bananen,sinaasappels,diverse koolsoorten etc.Langs de kust zien we prachtige baaien en mooie groene bergen en veel dorpen en stadjes met voornamelijk agrarische activiteit.Er is weinig toerisme;hier heeft het land zijn oorspronkelijk karakter behouden.Wat is dit een mooi land en wat heeft dit land een geweldig ontwikkelingspotentieel!We hebben het gevoel alsof we al een beetje in een europees land zijn aangekomen.We hebben geluk met het weer.Stralende zon,22 graden C.Het lijkt wel voorjaar.Na twee dagen rijden langs de kust arriveren we in het toeristische Alanya.Het vakantie seizoen is voorbij,de grote hotels zijn allemaal dicht,maar na een half uur zoeken vinden we een goed hotel aan de boulevard.

• 24 November 2009 - 08:13

Willem:

He allemaal,

Het voelt alsof jullie langzaam terug aan het komen zijn. Jullie nog in de zon en 22 C, wij al in de gure wind en regen en aan de hazepeper. Niet slecht hè? Ik zal wat voor je apart houden. Veel plezier nog en geniet van dat mooie Turkeije.

Groeten van Willem

• 24 November 2009 - 13:34

Leni:

wat is het geweldig om jullie te volgen zeker met de bijgaande foto"s Ik heb het idee dat jullie bij terug komst 2weken vakantie nodig hebt om weer een beetje bij te komen minstens!!!!!groetjes leni.

• 25 November 2009 - 09:55

Karin:

Lieve Riet en Dinno,
    Och, wat benijd ik jullie toch met deze reis! Werkelijk om bij te likkebaarden.
    Zoals ik iemand anders al zag schrijven: na terugkomst hebben jullie weken nodig om bij te komen van alle hectiek, indrukken en duizenden kilometers in de auto. Als ik jullie was zou ik dat 'op adem komen' lekker onderweg plannen, in een land waar het warm en behaaglijk is (getver, dus niet dit drassige kikkerland, dat half onder water staat). Natuurlijk vinden we het allemaal heerlijk om jullie straks weer lekker terug te hebben, maar ik zou vooral willen zeggen: haast je niet en gun jezelf een lekker relaxte terugreis, waarin je niet alleen kilometers verslindt maar ook uitrust en (na)geniet!

Dikke kus,
    kaatje

• 25 November 2009 - 14:05

Henk:

een paar van de verslagen achter elkaar gelezen. het inhoudelijke kommentaar en je "bijbelse''vertelingen riepen een glimlach op. maar het is een groot genoegen je verhalen te lezen. veel plezier verder

• 26 November 2009 - 19:53

Herman En Ria:

De laatste loodjes geniet ook van dit laatste stuk. We hopen dat jullie thuis st.nicolaas kunnen vieren.behouden vaart.

• 26 November 2009 - 19:53

Herman En Ria: