wadi rum - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Riet en Dinno breugel - WaarBenJij.nu wadi rum - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Riet en Dinno breugel - WaarBenJij.nu

wadi rum

Door: Riet en Dinno

Blijf op de hoogte en volg Riet en Dinno

16 November 2009 | Jordanië, Amman

Jordani en Wadi Rum.
Via Nuweiba verlaten we Egypte om per ferry over de golf van Akaba in Jordani te komen.Bij de grens moeten we onze Egyptische nummerborden inleveren,een reisverzekering afsluiten,een visum kopen en ons carnet de passage laten afstempelen.Hiervoor heeft men uren nodig.Onze paspoorten worden op zes verschillende plaatsen gecontroleerd.Om half elf zijn we gearriveerd en om kwart over vijf vertrekt de boot.Gelukkig is er in Jordani een gids die ons vrij snel door de douane loodst.Op zo’n dag is het afzien en dan vraag je je wel eens af waarom je zo nodig met eigen auto op reis moest gaan.Als we de volgende dag in Akaba ons hotel verlaten hebben we een mooi uitzicht op de golf van Akaba en zien we aan de ene kant van de golf Saoudi Arabi liggen en aan de andere kant Eilat in Isral.We gaan op weg naar Petra .Maar eerst bezoeken we Wadi Rum; een van de meest spectaculaire woestijngebieden van het Midden Oosten. Als we de afslag naar Wadi Rum nemen zien we een groene vlakte waar tomaten verbouwd worden vragen ons af wat hier wordt verbouwd.De planten worden niet zoals bij ons aan touwen opgelijnd, maar liggen hier gewoon op de grond.Tientallen mensen zijn bezig met de oogst.Het is een kleurig gezicht.Als we een paar kilometer verder rijden zien we een kudde kamelen Enkele beesten lopen gewoon op de weg.In Wadi Rum aangekomen besluiten we met onze eigen four wheel drives de woestijn in te rijden.En juist hier ervaren we hoe juist onze beslissing is geweest om met eigen auto’s op reis te gaan.In het begin rijden we vlot door de woestijn.We zien in de verte een groepje bedouinen tenten.We gaan erheen,stoppen even en Heleen deelt cadeautjes uit aan een paar kinderen die daar rondlopen.Maar na een poosje rondrijden komen we in het fijne zand vast te zitten .We slagen er niet in om onze auto’s in beweging te krijgen.Dan zien we in de verte een Toyota landcruiser.de chauffeur,een jonge profi in een lang wit gewaad en met een gekleurde tulband om zijn hoofd wil ons wel helpen.Hij kruipt achter het stuur van onze auto’s en weet ze in een mum van tijd los te krijgen.Hij biedt ons aan om voorop te rijden en ons een paar mooie stukjes van de woestijn te laten zien.Maar al te graag accepteren we zijn aanbod.We beleven werkelijk de dag van ons leven.Dwars door de woestijn en zelf achter het stuur zien we Wadi Rum in al z’n schoonheid.We zien een immense rode zandvlakte en het lijkt wel alsof de grillig gevormde bergen als eilanden drijven in de rode zandzee.De bergen van graniet,basalt of kalkzandsteen steken hoog soms wel 800 meter uit boven de zandvlakte. We wandelen door een diepe kloof van een canyon tussen hoge bergen; ontdekken een verborgen bron en beklimmen een door de natuur gevormde stenen brug,die hoog boven de woestijn uitsteekt.Onze tocht door deze woestijn is een sensationele ervaring.Aan het eind van de middag verlaten we Wadi Rum en vertrekken in sneltreinvaart naar Petra waar we net voor donker arriveren.